Selasa, 26 Mei 2009

Mari Bertaranum & Mari Mengaji

Minat aisyah sekarang ni ke arah mengaji...setiap kali lepas solat mesti dia sebut 'ji...ji' menandakan dia suruh aku amik al-quran dan mengaji bersama dia...emm suami aku ckp mujurlah anak rajin kalau tak umminya jarang mengaji!! hehe kena atas batang hidung aku yg kureng mancung ni ha...

memang dr awal lagi aku dah dedahkan aisyah dgn ayat al-quran, terutama dlm rancangan kegemaran aku ni Mari bertaranum dan Mari mengaji...moga2 dgn pendedahan awal ni dia menjadi anak yang suka membaca al-Quran. baru-baru ni aku belikan VCD Iqra' dan Mari Bersolat kumpulan Puteri. nampak gayanya suami langsung tak berpeluang nak tengok berita perdana dan aku terlepas tengok cerita kegemaran aku jam 4 pm tu 'Intan' gara2 si Aisyah akan datang bawak 2 remote, 1 utk tv dan 1 utk video menandakan suruh bukak VCD dia...bila aku on je, bukan main suka terlompat2 tengok kanak2 tu menyanyi sambil mengaji atau membaca niat2 solat...bila aku perhatikan semasa VCD ni dipasang mulut dia pun kumat kamit seolah2 mengaji sekali, dah puas berkumat kamit dia pun cari buku nota dia (khusus utk dia conteng dlm tu) dan sebatang pen utk menulis (konon2nya)sambil meniarap atau duduk, kadang2 tulis tangan kanan, pastu pindah pulak ke tangan kiri...gelihati jugak bila melihat telatah dia..sebab tu setiap kali balik kerja walaupun letih dgn tugas seharian, terasa hilang semuanya bila melihat perkembangan baru drpd dia setiap hari....



kesannya sekarang setiap kali aku atau suami solat, dia akan ikut pergerakan kami, siap dgn rukuk yg hampir tersembam tuh, sujud yang hampir kepada nak meniarap tuh, dan yg paling best tengok cara dia qiam tangan, mmg betul2 tepat cara qiam iaitu tangan kanan di atas tangan kiri, dan cara dia angkat takbir yg melucukan, betul2 mengusik hati aku ni...budak sekecil ni rupa2nya bijak memerhati apa yang dilakukan oleh orang di sekelilingnya terutama ayah dan ibunya...so jangan sesekalai buat perkara yng tak elok depan anak, sbb bila anak ikut itu sebenarnya salah kita sendiri...

hobi terbaru sekarang ni ialah bila berjalan di shoping complex, dia suka sangat naik tangga lif atau tangga biasa...yang peliknya dia akan ingat jalan menuju ke lif berkenaan, apa lagi ayah dia lah yg jadi mangsa naik turun tangga ni..kalau aku mmg tak larat dah sekarang ni...naik turun tangga di sekolah walaupun baru setingkat dah termengah2 wpun baru 5 bulan hehehe...mengandung di usia tua beginilah...kemudian bila dah naik ke tingkat atas, dia akan pergi ke bahagian Toys untuk peluk cium anak2 patung di situ...sambil sebut 'mek..mek' sebab nama teddy bear dia kat rumah tu aku bg nama mek putih...duk situ 15 minit ke setengah jam, ayah dia pun dah penat tunggu, barulah turun balik guna escalator yg sama tadi...bayangkan kami bawa dia setiap malam!!! fuh letih tuh...

kemudian sampai rumah, minta VCD pulak, tapi kadang2 ayahnya langsung tak layan, dia mengamuk2 terus peluk aku ajak masuk bilik dan terus tidur...tapi yan bestnya malam tadi (sebelum ni dah buat sekali) jam 3 pagi gitu, dia bangun kejutkan aku, pegang dan tarik tangan aku ajak ke ruang tamu pastu tunjuk tv dan remote...alamak tensyeeeennya ummi...terpaksa lah bukak biar dia layan sorang2, aku masuk tidur balik...pastu dengar suara suami tegur dia...emm biarlah suami yang teman...aku sambung tidur. hehe jahat kan? tak sampai setengah jam dia pun dtg depan muka aku, minta simpati angkat ke katil utk tidur bersama...aduhai aisyah...

inilah saja utk kisah bersepah2 aku kali nih...

wassalam

1 ulasan:

cikgu syi berkata...

salam ummi aisyah,bleh saya tau kat mana ummi aisyah dapatkan vcd mari mengaji?adakah sama dgn mari mengaji ustaz zamri di tv9 tu?t/kasih.