Selasa, 30 Jun 2009

Kena tinggal...

Aku dan Aisyah kena tinggal dengan ayah Aisyah utk beberapa hari sebab ayah ada kursus di KL pada 28-1 Julai nanti...

28 hb - seawal jam 7 pagi aku dan aisyah hantar ayah ke airport. aisyah bukan main suka lagi sebab ingatkan kami nak bawa dia jalan2..mungkin sbb tengok bagasi ayah tu. sampai di airport, dah ramai yang beratur untuk check-in...ayah minta ummi terus balik, tapi ummi nak jugak tengok ayah berlepas...emm dah lama tak berpisah macam ni terasa syahdu pulak...sebelum berpisah ayah sempat main2 dengan aisyah, naik turun lif, tangga dan bergurau senda, aku minta izin nak balik, cium tangan abang dan rasa mcm nak menitik pulak airmata nih...hehe...saat untuk meninggalkan perkarangan airport tu aisyah menangis2 bila tengok ayah dia tak masuk ke dalam kereta, dia pun bukan main lagi menangis dengan sekuat-kuatnya sambil tunjuk ayah...dia nak ayah masuk jugak ke dalam kereta tu...alamak masa ni ummi dah sebak sgt2 tapi kena kuat...terus je memecut meninggalkan ayah sambil tu pujuk aisyah dan berikan dia handphone, aku dailkan no ayah, terus dia diam dan tak menangis lagi...lega...

sampai di rumah, suapkan aisyah breakfast dia, bg susu tapi dia tak nak...mengamuk2 sikit terus nak tidur..aku pulak..ahh tak betahnya tinggal di rumah tanpa abang..sunyi sepi rasanya. untuk menghilangkan kesunyian yg melanda ni aku menyiapkan kerja rumah, jemur kain, sapu lantai, kemas sikit2...masak utk tengahari dsb...bila aisyah dah bangun nanti semua kerja dah beres dan aku boleh main dengan dia...sengaja tak suruh maid datang...kadang2 aku lebih selesa hanya tinggal bersama aisyah...

petang menjelma - aisyah tidur sebelah petang pulak, aku kesunyian lagi...telefon abang. menangis pulak kali ni bercakap dengan abang...alamak haru ni, mesti abang balik nanti aku jd bahan ejekan..puas jugak abang pujuk supaya aku bertahan, sabar dan macam2 kata2 semangat dia bagi supaya aku berhenti menangis, tapi entah kenapa petang itu aku benar2 merasa kesunyian tanpa abang di sisi...akhirnya reda juga...bila aisyah bangun aku bawak dia jalan/main2 di rumah jiran dan di pdg permainan...dah hampir maghrib baru pulang...sunyinya tanpa abang!!! mujur ada aisyah pengubat hati ummi...

malam pun tiba - aku melayan aisyah seperti biasa...melayan karenah dia, kejap mood ok kejap mood kureng...mungkin rindukan ayahnya dan ternanti-nnati kepulangan ayah dia...selalunya malam2 begini ayah suka bergurau dengan aisyah, main nyorok2, main kuda2, geletek2 dan macam2 lagi...tapi malam ni...ummi hanya mampu melihat aisyah bermain seorang diri, kesian aisyah...

seawal jam 9 lebih aku dah ajak aisyah tidur...mujurlah dia tidur terus tapi ummi pulak yang susah utk lelapkan mata...jam 4.30 pagi aisyah bangun, ajak ummi untuk temankan dia tengok VCD jawi di ruang tamu...ahhh tak laratnya..tapi ikutkan jua kehendaknya...jam 5 lebih baru sambung tidur semula...

isnin - pagi, aku memasak seperti biasa, mandi dengan aisyah, suapkan mee goreng sikit utk dia...dan terus ke sekolah...badan, kepala, emosi semuanya berada dalam keadaan lemah...betapa sukarnya hidup ini tanpa insan bergelar suami...

abang - tak sabar menunggu kepulangan abng...cepatlah balik...

Tiada ulasan: