Selasa, 24 Jun 2008

bila aisyah dah 6 bulan...

23 Jun 2008, kami bawa aisyah ke hospital utk check up berat badan dan perkembangan aisyah…kali ni tak cucuk dah…aku balik jam 3.00 ptg, lin tengah lipat kain, aku terus dptkan aisyah dalam buaian, aku tengok dia tak tidur, tangan mcm terhimpit bwh badan, ish takkan lin tak perasan…aku bgtau, lin tangan aisyah terselit bwh bdn dia, sian dia, lin senyap aje..kadang2 aku susah hati jg bila maid aku ni terlalu pendiam sgt orgnye..aku tanya sepatah, dia jawab sepatah ajer…aku tanya 10 patah pun dia masih jawab sepatah…aduyai..tapi tak pelah selama 4 bulan dia kerja dgn aku ni, aku tgk dia jaga aisyah ok wp ada jg yg aku tak puas hati(yg lain2 tu, mcm wat kerja rmh dll tu aku tak kisah sgt, tapi ms aisyah tidur takkan dia tak tolong aku apa2 kan?).. aisyah bila nampak aku, tangan dah terkapai2 mintak kuar dari buaian, emm sian pula tgk dia, amik dan dukung dia dulu,sambil bagitahu aku nak semayang dan makan jap.. aku terus ke dapur tengok bubur aisyah yg aku masak pg td (saje la nak spot cek hehehe), aku pesan kat lin, sebelum bg aisyah makan bubur, hangatkan dulu, aku lupa nak ckp guna api kecik, aku terbau ada bau hangit dalam periuk bubur tu, aku tanya lin, kenapa hangit? Dia tak jawab, aku agak2 ni mesti sbb psg api besar, dia angguk, aku pun pesan, lainkali guna api kecik sbb bubur tu tak banyak, asalkan hangat sikit dah ok…aku tak nak stress kan diri aku sendiri, jd hal yg remeh cam tu aku tak amik kira sgt, lagipun aku tengok hanya hangit di sekitar periuk ajer, bubur tak hangit, rasa pun tak berubah lagi (nasib baik)…em lin..lin…

aku pun letak aisyah, dia merengek2 nak ikut…aku letak dalam walker, dia pun ok… terus gi bilik air, aku dengar suara aisyah kuat macam panggil aku jer, aku tgh amik wuduk ms tuh, try jenguk kejap, YA ALLAH, terkejut aku tengok aisyah dah hampir terjatuh ke bawah…sebab dia cuba nak berpaling ke arah aku yg membelakangi dia, jadi bdn dia berpusing dan punggung dia sengit dan terjerlus masuk dalam lubang tempat masuk kaki..sebelum betulkan kedudukan aisyah aku tunjuk kat lin keadaan aisyah, (tp dia tak de respon apa2 pun…mcm tak rs bersalah pun, duk ralit lg lipat kain..aduyai…)aku ni malas lah nak marah2 atau berleter panjang2 (mmg aku tak suka berleter dan dengar leteran pun), jadi aku hanya bagitau dia, aku jarang letak aisyah dlm walker sbb banyak bahaya, kalau nak letak boleh, tapi jgn tinggal aisyah sorg2 macam ni…(mungkin salah aku juga sbb aku yg letak, tapi apa yg aku harapkan dia dapat pantau aisyah ms aku tak de), mujur aisyah tak apa2…tak lama pas tu, hubby sampai, dia terus dapatkan aisyah, aku citer kes td, dia nasihatkan letak bantal kat dada aisyah supaya sempit sikit lubang bhgn kaki dia tu..dia pun suruh aku pesan kat lin macam tu…aku terima dan senyap ajer…2 kes yg menyedihkan aku sebagai seorg ibu dalam masa yg tak sampai setengah jam…emm…
apa yg aku perasan petang ni aisyah macam senyap sikit, tak aktif mcm selalu, mgkn sedih kot tinggal dia pg tadi. sebelum pegi kerja pg td, aku nampak mcm ada airmata kat hjg mata dia…dia nak menangis, tapi tak jadi bila aku agah2, akhirnya aku ke sekolah jg dgn doa aisyah ok dan selamat di bwh penjagaan lin..amin..

sambung balik, bila lin dah siap lipat kain, aku suruh dia balik sbb kami nak bw aisyah pi hospital.. aku pula bersiap nak sembahyang, hubby masuk bilik air..sebelum tu sempat jenguk aisyah yg baring dan golek2 bdn dia atas toto, dia ok aku terus solat…jam 3.45 baru bertolak ke hospital, sempat lg snap gmbr aisyah, mcm sedih jer muka dia..nape syg..ummi sayang sangat kat aisyah…

Glitter Photos
[Glitterfy.com - *Glitter Photos*]
sempat snap dulu sebelum sampai hospital...

berat aisyah 7 kg, tinggi pula 71 cm..perkembangan aisyah mengikut usia dia, baik dan memuaskan. Lepas misi tanya ttg susu yg aisyah minum dan berapa auns sehari, dia tanya pula soalan2 nih, baby sihat, aku angguk, baby dah meniarap (aisyah dah mula tunjuk nak meniarap masa berumur 2 bln lebih ), aku iyakan, baby dah pandai memandang ke arah bunyi, aku iyakan lagi, baby dah pandai pegang sesuatu bila kita bagi, aku iyakan juga…ok dia pun angguk tanda puas hati dgn keadaan aisyah.. alhamdulillah aisyah sihat…pastu dia soal lagi, puan merancang? Aku jawab, tak, terus je ringan mulut sambung ayat ni…kalau boleh nak mengandung lagi bila aisyah berumur setahun..dia tanya pula, nape tak tunggu baby umur 2 tahun, aku cakap, dah lewat sgt tuh, saya dah tua, kalau boleh nak anak cepat dan ramai..dia pun ckp, ala tak (tua) lagi, kita sebaya ni…aku senyap ajer..aku tak tanya pula dia berapa org anak…dah selesai semua, kami terus balik…aku bgitau aisyah, aisyah dah 6 bulan, berat aisyah 7 kg…dia suka ajer..em dalam hati ckp, cepatnye masa berlalu…dah 6 bulan anak ummi, jap lg 6 thn, pastu sekolah, besar….ahh aku hrp dpt melalui semua ni bersama hubby tersayang dengan aman bahagia…amin…

Tiada ulasan: