Selasa, 24 Jun 2008

Hot Spring, Ranau

Akhirnya sampai juga kat sini..fuh ramainyer org..maklumlah cuti sekolah…tak tahu boleh mandi…emm rugi sgt tak dapat mandi dgn air panas tuh, nak rendam kaki pun tak dapat sbb ramai sgt org…ummi la nak sgt pegi tempat2 mcm ni, dah sampai tak dapat pula nak mandi manda…kalau tahu lah, mmg bw baju spare sbb nak berendam atau dalam kolam air pns nih, paling tidak pun mandi air terjun…em ruginya…
Ummi dan ayah ckp ni la pertama kali tengok air panas semulajadi mcm nih, jadi kami amik peluang basuh muka dan kaki, rugi pula tak snap air mata air panas nih, mmg tak pernah kering sejak dulu sampai sekarang…sambil2 tu aku duduk kat atas batu semulajadi yg mengelilingi air pns ni, mmg betul2 panas (mcm tungku lepas beranak gitu), duk lama juga, rasa sedap sgt…emmm…sementara tu, wani mije dan adik naik atas tengok air terjun, wani ckp 10 kali lebih cantik daripada air terjun kat BENTONG tuh tak ingat apa nama dia.…emm memangla.,,,ni kan air dr gunung yg plg tinggi di AT..
Dalam perjalanan balik, ummi jumpa botol air, dia suruh aku pi amik air panas ni wak balik..aku pun pergilah amik…alih2 baru nampak papan tanda tak boleh amik apa2 kat kwsn ni…ala nasib lah…bukan amik apa pun, air panas ni jer…hehehe…

Fuh letih…dalam perjalanan balik, lepas solat kat masjid kg dekat2 situ, tiba2 aisyah nangis kuat betul..dia nak tidur..td dia dah tidur tp terjaga sbb aku nak solat jap..ni nak smbung balik tidur, apa lagi mengamuk la dia…beranggapan yg dia mungkin panas, sbb tak mandi masa berenti masjid td, aku suh mije psg aircond…dia dpt rasa sejuk2 sikit dah takpe dah..lama juga mendodoikan dia nih..mcm2 lagu aku nyanyi…sedap ke tak sedap ke, korang dengar je la yer…aisyah plg suka lagu ‘bangun pagi’ dan ‘ saya ada 2 tgn’…selang seli dgn zikir, lama kelamaan dia pun tidur…fuh lega…

Masing2 duk melayan perasaan tu, tiba2 mije ckp, aik enjin mati? Aku dah kalut (tp kejap ajer) mana taknyer ada baby, brg2 lg, tgh pns lgi, tgh hutan lg..macam2 aku pk..hubby terus ckp start semula, tekan minyak..alhamdulillah hidup semula…fuh lega..sebenarnya dah beberapa kali jd gini..terutamanya ms psg aircond..balik nanti kena pi cek apa pula problem nyer kete ni…tak de lain la ni nak mintak duit aje lah…nak sampai ke KK tu, 2 kali juga la dia mati…last2 tak psg aircond…tak pelah aisyah,thn pns sikit yer…sampai di area kundasang, cuaca dah sejuk, mendung, kabus tebal, angin nyaman jer…emm aisyah pun makin lena tidurnya…wani pun koya jer…sbb apa…haa kn tunggu..

Sempat lagi singgah makan lokan dan minum air kelapa baker di tepi jalan…

Tiada ulasan: