Selasa, 24 Jun 2008

memories at kundasang...






29 Mei 2008
Pagi-pagi lagi aku dah bangun buatkan sarapan utk semua, nasi goreng ajer…lagipun tak lena sgt tidur malam td, ..aisyah, aku tak mandikan, awal sgt lagi, sian pula dia sejuk nanti.
Jam 7 pagi, abg jasman dah ada kat bwh, bw dia pi sarapan kat kedai mamak dulu sebelum bertolak, aku mkn nasi goreng td dgn teh o kedai mamak tu, hubby minum milo pns, ayah, abg jasman dan mije di meja lain…ummi, adik dan wani tunggu dlm keter…
Sementara duk makan tuh, tauke mamak ni mesra alam pula bertanya itu ini mengenai aisyah. Dia tya aisyah hisap putting getah tak? Mulanya aku tak paham..dia panggil getah, aku panggil putting…oo hubby aku ckp baru aku paham..hehe..aku bgtau tak bagi, dia tunjuk bagus, siap citer lagi dia ramai cucu, takde sorg pun hisap getah tu, tak elok, nanti jongang!!! Ye ker? Ada kemungkinan betul jugak…tapi aku tak bagi utk aisyah bukan sebab takut jongang Cuma tak mau jadi habit, susah beb nak buang nanti, takkan sampai besar pun nak hisap mende tu lagi..ada baiknyer tak pyh bg…dia hisap jari dia udah ler…kdg2 sampai basah baju dia…normal la tu kan..

Dah siap semua, kami teruskan perjalanan ke Kundasang…mengambil masa dalam 2 jam lebih ajer..Mije drive kete, hubby duk tepi, aku n wani duk belakang…
Tempat pertama singgah ialah, kedai cenderahati tepi jalan di kundasang…ayah ummi seme turun tgk apa yg ada…kat sini baru aku perasan sandle aku takde sebelah (belah kiri)!!! Hah macamana nih…aku ingatkan kot2 ada bwh tempat duduk hubby ke,cari punya cari tak jumpa jg…alamak sygnyer…dahlah sandle tu hubby yg belikan, berghege pulak tu…sedih sgt…mujur wani bw sandle spare…emm wp tak berapa selesa nak pakai, dah itu je yg ada,pakai je lah…hubby tya, macamana la blh hlg sebelah, drpd hlg sebelah baik hlg dua2 belah!! Betul jg tuh…bila aku ingat2 balik, lepas makan kat kedai mamak td, aku masuk kete, masuk kaki kanan dulu, kaki kiri tinggal luar, hubby dtg nak jalan dah, dia nak tutup pintu kete sebelah aku ni, aku pun terus masukkan kaki, tanpa menyarung sandle yg aku syg tuh…agak2nyala kan…kalau tidak takkan boleh ada belah kanan je…emm takpe balik ke KK nanti nak pi sana cari sebelah lagi yg tertinggal tuh..dlm sedih2 tuh sempat lagi duk gelak2..bukan apa sebenarnya nak hlgkan sedih, gelak pun gelakkan diri sendiri camana lah boleh careless camtuh..ayah, ummi dan wani panggil aku kak wok…em kami je lah fhm apa maksudnya tu…cik bedah cik bedah…

Berenti kat sini ayah beli gendang org sabah, rm22 selepas tawar menawar…hubby beli madu asli rm 20 sebotol (botol air mineral yg 500ml tuh). Abg jasman ckp nak kenal madu asli, bila dituang ke bawah, dia lambat turun, kami ni pun percaya lah…tapi baru2 nih aku terjumpa petua nak kenal madu asli ialah bila dituang dia turun cepat sebab sifatnya ringan, yg berat tu kalau madu ditambah air gula!!! Biar betul abg jasman nih…fenin-fenin…

Kemdn kami ke Kinabalu Park, puas posing2, gi pula ke center point utk mulakan pendakian ke gunung kinabalu.jalannya curam turun bukit, naik bukit tinggi…sejuk…best…tengok kat aisyah tengah meneran..oo berak yer anak ummi nih…ni la kalau bw baby, kena stanby semuanya, kita bukan tahu bila dia nak berak dll…sampai je, hubby tlg aku bersihkan aisyah…bukan main suka lagi dia kena air…dah siap semua, join the group nak posing2 pulak…ni lah antara gmbr2 di kaki gng kinabalu…cewah…

Perut pun dah lapor, ajak semua gi mkn dulu. Lepas tu singgah la kejap di kedai2 tepi jalan yg banyak sgt2 sayur segar2 lagi, baru dipetik dr ladang…adik nak strawberry jer…fuh baru berapa tempat dah letih ummi aisyah nih..mujurlah aisyah ok, tak banyak ragam pun dlm perjalanan…suka sgt jalan, macam ummi nyer lah…

Tiada ulasan: